MESBG.PL

FAQ

Czy jeśli zasada mówi, że wszystkie modele w armii dostają Woodland Creature to dostaje zarówno koń jak i jeździec?

Tak.


Jak mierzymy zasięg do modeli które nie mają podstawki (Bofur na Trollu Brute)?

W takich przypadkach mierzymy zasięg do najbliższego elementu modelu.


Mój War Beast S10 został zaszarżowany przez 5 modeli z S3, a potem dwa z tych modeli zostały zabite, czy nadal może się poruszyć?

Tak, rozpatrujemy łączną siłę modeli przeciwnika podczas aktywacji War Beasta.


Mój model walczy z War Beastem oraz innym modelem przeciwnika, kto decyduje z kim walczy mój model na potrzeby blokowania War Beasta sumą siły, jeśli War Beast walczy również z innymi modelami?

Gracz mający pierwszeństwo.


Czy War Beast po udanym Trample Nazgula z Dol Guldur idzie dalej czy zatrzymuje się na jego znaczniku Unholy Resurrection?

Znacznika nie można „overlap” więc War Beast nie może kontynuować ruchu.


Czy Legolas może strzelać w modele za modelem, z którym walczy?

Może, jeśli je widzi. Jeśli cel zasłaniają mu modele z którymi jest w walce, musi przez nie zrobić normalny ITW.


Legolas z Gimlim na koniu - czy podczas Heroicznego Marszu, Gimli może zejść i szarżować?

Może zejść (zyskując wtedy ruch z Heroicznego Marszu), ale nie może szarżować.


Czy Girion/Bard może prowadzić wojowników w swoim warbandzie jeśli wykupi opcję Windlance?

Tak.


Czy w scenariuszu Reconnaitre można w tej samej turze wyjść wargiem po zdaniu męstwa oraz jeźdźcem wykorzystując Dismount?

Nie, aby wyjść poza stół model musi wykroczyć poza krawędź o minimalny zasięg. Żeby dokonać Dismount model musi zatrzymać się na krawędzi, a Separated Mount nie może kontynuować ruchu w danej turze, więc nie przekroczy już krawędzi.


Czy jeden model może kontrolować kilka znaczników?

Tak. Zasada Sheer Dominance Smauga oraz Dominant działa dla wszystkich zajmowanych przez dany model znaczników.


Walka bronią dwuręczną przez model posiadając banner: 

a. Czy kary się kumulują? 

Tak. 

b. Czy w przypadku rzutu 6 zostaje 6 czy 5?

Przy rzucie 6 na wygranie walki, jest to 6 z broni dwuręcznej ale wciąż nakłada się -1 za banner, więc ostateczny wynik to 5.


Czy Bohater może używać swoich potęg do mightowania punktu Fate wydanego przez swojego wierzchowca (Shadowfax etc.)?

Tak.


Jeśli model z zasadą sharpshooter targetuje jeźdźca z kawaleryjskiego modelu to czy ITW sprawdza do całego modelu czy tylko do jeźdźca?

ITW sprawdza się zawsze do całego modelu kawalerii.


Czy model poruszony przez zasadę Spectre, może robić Make Way po przegranej walce sojusznika?

Nie.


Czy jeśli przed ruszeniem się zsiądę z konia w Ride Out, mogę pieszo przemieścić się w dowolnym kierunku, omijając obowiązkową szarżę?

Nie, Dismounting jest częścią ruchu, więc nie da się go wykonać przed ruszeniem się.


Co stanie się kiedy rzucimy czar Paralyse z ostatniego punktu Woli? 

Czar nie będzie miał żadnego efektu.


Czy jeśli Smaug jest w zasięgu modelu ze skarbem to może najpierw się poruszyć a w trakcie ruchu użyć zaklęcia Compell do wyciągnięcia modelu przeciwnika tak aby nie mógł go potem zaszarżować?

Nie, jeśli Smaug rozpocznie swój ruch to musi dokonać szarży na model ze skarbem. Może natomiast użyć czaru przed swoim ruchem.


Czy zasada specjalna Spectre „A fell light is in them” działa na war beasty?

Nie, jako że nie ma zaklęcie które porusza model o jego full move value, więc zakładamy że niepisana intencja GW dotyczyła również zasad specjalnych.


Czy Nazgule z Dol Guldur otrzymują -1 do rzutu na Unholy Resurrection kiedy zostały zabite w fazie strzelania z Elf Bow?

Tak.


Czy nazgule z Dol Guldur mogą mightować rzut na Unholy Resurrection?

Nie.


Czy Hurl zawsze wywraca Cavalry model bez względu na jego siłę (np. Nazgula na Bestii)?

Model którym się rzuca zawsze jest wywrócony (chyba że ma jasno opisaną zasadę że nie da się go przewrócić), model w który uderzył wywraca się jeśli ma S5 lub mniej.


Czy kilka zasad obniżających męstwo kumuluje się (na przykład War Aspect Galadrieli i Aura of Dismay)?

Tak, o ile sama zasada tego nie wyklucza.


Czy można grać niewydanymi modelami i czy są jakieś rekomendowane odpowiedniki - Beechbone, Catapult Troll, Olwyn, Lief)?

Można grać, jednak LO nie wydaje rekomendacji dotyczących tych modeli - decyzja leży zawsze w gestii organizatora danego eventu i to z nim należy się kontaktować w sprawie ewentualnego dopuszczenia zamienników.

    

Czy leżący model musi zdać Terror zanim wstanie?

Nie.


Kawalerzysta nie może zaszarżować modelu z Terrorem, chyba że zejdzie z konia. Czy zdaje Terror przed czy po zejściu?

Po zejściu, ponieważ dopiero po zejściu szarża staje się możliwa.


Czy ranę od Siege Engine kiedy cel ma D10 i nieparzystą liczbę żyć, zaokrąglamy w górę czy w dół? 

Wszystkie wartości według podręcznika zaokrąglamy w górę.


Czy można użyć zasady Spectry “A fell light is in them” na modelu który jest już zaangażowany w walkę? 

Tak, wtedy dany model nie poruszy się, ale nie będzie mógł korzystać z Active Abilities.


W scenariuszu Fog of War kiedy wybiera się cele do zabicia/ochrony/teren?

Po wystawieniu obu armii.


Czy Ugluk może użyć zasady specjalnej ogniska w armii Ugluk's Scouts podczas scenariusza Hold Ground?

Tak, jego zasada działa na każdy Objective Marker.


Czy Sheloba używając swojej zasady "She is always hungry" może zjeść model który jest w walce?

Tak.


Czy Bofur będąc commanderem Trolla Brute’a może używać miotki?

Nie.


Czy Bofur swoją umiejętnością specjalną może powstrzymać Błyskawicę legionu White Hand?

Tak, ale należy rzucić za każdego krasnoluda w 3 calach od niego osobno.


Czy Legolas może użyć zasady Pinpoint Shot będąc samemu w walce i strzelić do innej walki?

Tak.


Czy mimo śmierci mojego banneru podczas scenariusza To The Death etc. automatycznie mam stałe 2 punkty zwycięstwa, kiedy przeciwnik nie ma banneru w rozpisce?

Tak.


Dobry model chce strzelić nie będąc w styku z sojuszniczym modelem który ma pozycję kucającą i znajduje się kilka cali przed nim. Czy może oddać strzał?

Podczas strzelania zawsze sprawdzamy True Line of Sight, więc patrzymy z oczu modelu strzelającego. Jeśli faktycznie kucający model nie zasłania przeciwnika to możemy oddać strzał.


W przypadku efektów obszarowych, kto wybiera w jakiej kolejności ranione są modele?

Gracz który rzucał dane zaklęcie bądź zasadę specjalną.


Czy jeśli na model broniący przeszkody, szarżuje przeciwnik większy niż dwukrotna wysokość przeszkody, to model broniący zachowuję odpowiednio strefę kontroli wskazaną w podręczniku w sekcji obrony barier?

Tak, strefa kontroli i szarżowanie działa tak jak w opisie obrony barier, jednak w tym przypadku model broniący nie otrzyma bonusów defensywnych wskazanych przy obronie barier.


Czy Aragorn będący w zasięgu zasady specjalnej Grimy, robiący heroika z darmowego punktu potęgi musi wydać dodatkowy punkt ze swojej puli?

Tak.


Jak działa zasada specjalna legionu The Eagles na War Beast i jego Commandera?

War Beast jest odporny na zasady specjalne wpływające na ruch. Jeśli zaś zasada sięga Commandera, on sam nie może się ruszyć, a War Beast musi się ruszyć bez pivotowania.


Jaka powinna być minimalna i maksymalna szerokość bariery, której można bronić?

Wydanie jednoznacznej decyzji na temat szerokości nie należy do LO, gdyż nie jest to sprostowanie zasad. Gracze przed grą powinni omówić tereny znajdujące się na stole i wskazać które przez kogo są możliwe do obrony, a w przypadku braku możliwości dojścia do porozumienia powinien zrobić to sędzia turnieju.


Czy Gulavhar w tej edycji naprawdę ma 6” ruchu?

Tak.

Ostatnia aktualizacja: 3 czerwca 2025

MESBG.PL - Middle-Earth SBG - Liga Ogólnopolska